Ako zmierniť jet lag?

Sedíte v lietadle, pozeráte filmy, z okna sledujete oblohu, sem-tam čosi prehodíte so spolusediacim a pokúšate sa zaspať. Dlhý let sa dá zvládnuť pomerne v pohode. Horšie je to, keď sa po hodinách letu ocitnete vo svojej destinácii. Môžete totiž zažiť jet lag alebo, po slovensky, pásmovú chorobu. 

Čo je to pásmová choroba a ako sa prejavuje?

Naše telá majú svoj biorytmus. Náš organizmus presne vie, kedy sa má zobudiť, kedy zaspať, kedy vykonávať potreby a aj kedy sa ohlási hlad. Aj keď nemáte úplne presný harmonogram, vaše telo vie, čo približne sa bude odohrávať v priebehu 24 hodín. Zmena časového pásma s vami môže vcelku zamávať. Intenzita, prejavy aj trvanie pásmovej choroby sú veľmi individuálne. Vo všeobecnosti platí, že vaše telo sa adaptuje ľahšie, ak letíte na západ, a naopak ťažšie, ak cestujete na východ. Inými slovami, naše telá sa adaptujú ľahšie na dlhší deň než na kratší. Podľa vedeckých štúdií trvá až jeden celý deň vyrovnať sa s jedným časovým pásmom, ktoré ste prešli.

Spánok pred cestou

Ako sa teda jet lag prejavuje a ako mu predísť?

Niekoľko hodín až dní po prístatí sa môžete cítiť unavene a mať závraty, bežné sú problémy s koncentráciou či s pamäťou. No a v neposlednom rade môžete mať zažívacie ťažkosti a trpieť hnačkami alebo, naopak, zápchou. Každý človek je iný a kým niekto sa naozaj rýchlo adaptuje na zmenu časového pásma, iný prvé dni preleží v posteli. Našťastie, existuje niekoľko trikov, vďaka ktorým sa vás jet lag dotkne len minimálne, ak vôbec.

Bez kávy a bez alkoholu

Dať si pohár vína alebo iného alkoholu počas dlhého letu neznie ako zlý nápad. Nanešťastie je to jedna z najhorších vecí, ktoré môžete svojmu organizmu urobiť. Budete viac unavení a riskujete dehydratáciu. To isté platí o káve, ktorá vám počas dlhého letu nedá spať. Vynechajte aj kolové nápoje a energetické drinky. Kofeín aj alkohol môžu prejavy pásmovej choroby nielen zhoršiť, ale aj predĺžiť. Miesto toho pite veľa vody. Ak ste nadšencami ajurvédy alebo starej múdrosti Indov dôverujete, pite počas celej doby letu teplú vodu. Nebojte sa jej, aj v Ázii sa bežne podáva k jedlu teplá voda. Pomôže vášmu tráveniu.

Probiotiká majte vždy po ruke

Keď už spomíname trávenie, mikroorganizmy vo vašich črevách nie sú práve nadšené z dlhých letov. Udržanie zdravej črevnej flóry by malo byť pre vás jednou z priorít. Nakoniec, nikto nechce prežiť prvé dni dovolenky so zápchou či hnačkami. Probiotiká užívajte preventívne pred letom, počas neho aj po lete. Ak cestujete do exotiky, títo pomocníci sa vám môžu zísť aj pri podráždeniach tráviacej sústavy z lokálnych jedál.

Hýbte sa

Dlhé lety so sebou prinášajú niekoľko rizík, najmä pre ľudí so zvýšeným rizikom trombózy. Aj keď vo vašej rodine nikto trombózou netrpí, nefajčíte, nie ste tehotná, neberiete antikoncepciu, nemáte srdcové ťažkosti, nie ste po operácii, ani obézni a nemáte viac ako 40 rokov, hýbať by ste sa predsa len mali. No a ak predsa patríte do niektorej zo skupín menovaných vyššie, cvičenia na palube lietadla sú pre vás priam povinnosťou. Jednak sa môžete jednoducho poprechádzať po lietadle, jednak existuje niekoľko cvičení, ktoré môžete robiť priamo na svojom mieste:

  • uvoľnite krčnú chrbticu a otáčajte krk dopredu a dozadu, najskôr aspoň 10 opakovaní do jednej strany a následne do druhej,
  • členky rozhýbete, ak zdvihnete nohy trochu od zeme a budete otáčať prstami dookola. Jednou nohou v smere hodinových ručičiek a druhou opačne,
  • zdvíhajte chodidlá na špičky a následne ich položte celou plochou na zem, spravte aspoň 20 opakovaní s oboma nohami,
  • zdvihnite ruky nad hlavu a poriadne sa popreťahujte, ľavou rukou chyťte pravý lakeť a na aspoň 15 sekúnd sa natiahnite smerom doprava, následne ruky vymeňte a natiahnite sa na pravú stranu.

Vyberajte lety, pri ktorých priletíte cez deň

Jet lag zvládnete lepšie, ak priletíte počas dňa než v noci. No aj napriek únave nechoďte spať pred zotmením. Radšej počkajte do večera, nech si vaše telo rýchlejšie navykne na nový režim. Pri výbere letu si môžete pozrieť aj typ lietadla,  plán sedadiel a ak je to vo vašich možnostiach, zakúpiť si vyšší komfort. Vaše telo vám bude vďačné.

Prevencia pred pásmovou chorobou začína doma

Už na samotný dlhý let by ste mali prísť vždy vyspatí. Nadšenie aj stres vás môžu o spánok obrať, no aj napriek tomu si skúste oddýchnuť ešte doma. Ak cestujete na západ, choďte spať o čosi neskôr než zvyčajne. Naopak, pri cestách na východ zaspávajte približne o dve hodiny skôr než normálne. Toto praktizujte niekoľko dní pred samotným odletom. Počas letu si skúste zdriemnuť. Aj 30 minút spánku vám zmierni jet lag.

uzemnenie

Uzemnenie v novej destinácii

Niektorí cestovatelia odporúčajú uzemnenie (v anglických blogoch – earthing). Princíp je jednoduchý, akonáhle vyjdete z letiska, alebo sa dostanete k svojmu hotelu, vyzujte si topánky a ideálne 30 minút stojte bosí na zemi. Nadšenci uzemňovania rozprávajú o mierne negatívnom náboji zeme, ktorý má mať pozitívne účinky na ľudský organizmus. Či je to naozaj tak, alebo to skôr funguje ako placebo, s určitosťou nevieme. Chodiť bosými nohami po pláži či po tráve však určite príjemné je a sme si celkom istí, že to neublíži.

Ako sa s pásmovou choroby vyrovnávate vy? Podeľte sa s ďalšími cestovateľmi v komentároch.

  • Komentáre

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Notify of
avatar
wpDiscuz
  • Podobné články
0
Cestovanie Chorvátsko Dovolenka Dovolenkové destinácie Letná dovolenka Tipy

Dovolenka v Chorvátsku – všetko, čo potrebujete vedieť

0
Francúzsko Novinky Praktické informácie Španielsko Šport

Európa je na surfovanie stvorená. Kam sa oplatí ísť?

0
Cestovanie Dovolenka História a kultúra Španielsko

Andalúzia – temperament a šarm po španielsky

Navigácia

Magazíny